آخرین اخبار
پیوندهای مرتبط
کانال تلگرامي مشکات

پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري

شبکه اطلاع رساني دانا

طنين ياس

اوقات شرعی
کد مطلب: 59071
روش هاي درمان درد قاعدگي
تاریخ انتشار : 1395/10/13 10:30:12
نمایش : 169
چرخه تخمک گذاري اثرات جانبي در پي دارد، که آگاهي از آن ها مي تواند در حفظ سلامتي تان به شما کمک کند.
به گزارش مشکات برين به نقل از وب‌سايت پزشکان بدون مرز: چرخه تخمک گذاري اثرات جانبي در پي دارد، که آگاهي از آن ها مي تواند در حفظ سلامتي تان به شما کمک کند.

برخي از دردها و عارضه ها به راحتي قابل بازگوکردن حتي پيش محرم ترين افراد خانواده هم نيستند،

و براي مثال مانند سردرد يا پادرد نمي توان با مطرح کردنشان، از ديگران کمک خواست.

يکي از مواردي که به دليل عرف جامعه و به نوعي تابوبودن گفت و گو در مورد آن،کمتر مورد توجه قرار مي گيرد، بهداشت و سلامتي ناحيه شرمگاه و دستگاه تناسلي است.

حتي برخي از افراد در اين مسير چنان به افراط مي افتند ، که از طرح موضوع و مراجعه به پزشک متخصص هم اجتناب مي کنند.

از ديگرسو سلامتي کل بدن انسان، با سلامتي و رعايت بهداشت تمام دستگاه ها و اعضاي بدن ارتباط مستقيم دارد، و اگر سلامت بودن هر يک از اين اعضا، به هر دليلي، چه از سرِ ناآگاهي و چه از سري بي مبالاتي و بي توجهي به خطر بيفتد، در نهايت اين جسم و روح آدمي است که تاوان آن آسيب را خواهدپرداخت؛ آسيب هايي که گاه جبران ناپذير هستند.

در اين مطلب به برخي دردهاي شايع در دوران قاعدگي و نيز راهکارهاي تسکين آن ها پرداخته ايم.

همچنين توصيه هايي در مورد چگونگ رعايت بهداشت و حفظ سلامتي در اين دوران ارائه شده است.

دوران قاعدگي:

در دوره تخمک گذاري و قاعدگي که نوعي پاک سازي طبيعي بدن در ناحيه رحم محسوب مي شود، تغييرات شگفت انگيزي در بدن اتفاق مي افتد. در اواسط دوره تخمک گذاري، تمايل به برقراري رابطه زناشويي به اوج خود مي رسد. هم چنين بسياري از زنان در اين دوره، انرژي بيشتري در خود احساس مي کنند. با وجود اين و در اين مرحله، خطراتي متوجه زنان است که معمولا کمتر به آن اهميت داده مي شود. احتمال ابتلا به عفونت از جمله اين خطرات است.

تحقيقات جديد نشان داده است: که تغييراتي که قبل و در طول دوره تخمک گذاري در ميزان استروژن به وجود مي آيد، سيستم ايمني بدن فرد را ضعيف مي کند و در نتيجه ضعيف شدن سيستم ايمني، و در معرض ابتلا به انواع بيماري ها مثل انواع بيماري هاي عفوني، سرماخوردگي و آنفلوآنزا قرار مي گيرد.

از طرف ديگر در اين دوره، با افزايش ميل جنسي و در نتيجه فعاليت جنسي بيشتر، اين امکان وجود دارد که سلامت جنسي فرد و همسرش هم در خطر باشد.

تحقيقي تازه نشان داده است که احتمال اين که شخص در مرحله تخمک گذاري، مبتلا به عفونت هاي قارچي ناحيه تناسلي شود، به مراتب بيشتر خواهد بود، بنابراين، اين تحقيق در تاييد تحقيقات قبلي خواهدبود که نشان مي داد، در اين دوره سيستم ايمني بدن ضعيف تر مي شود.

با کاهش قدرت سيستم ايمني، توانايي بدن براي مبارزه با ويروس هايي مثل (HIV) و (HPV) نيز کاهش مي يابد.

خيلي از مراجعه کنندگان متخصصين زنان، زناني هستند که در دوره تخمک گذاري دچار عفونت هاي قارچي يا باکتريالوژارينوزيس شده اند. در اين دوره ممکن است زگيل هاي واژينالي هم ايجاد شود.

بنابراين هر ماه و در دوره تخمک گذاري، مي توانيد با تغذيه مناسب به تقويت سيستم ايمني خود کمک و از ابتلا به انواع بيماري ها جلوگيري کنيد.

غذاي سالم ميل کنيد، به اندازه کافي استراحت و از استعمال دخانيات اجتناب کنيد.

حتما تا به حال چندين بار اين توصيه ها را شنيده ايد، اما بايد بدانيد که پيروي از اين نکات بسيار بااهميت بوده، سيستم ايمني بدنتان را در مقابل ميکروب ها مقاوم تر مي کند.
 
 روش هاي درمان درد قاعدگي

راهکارهايي براي کاهش درد دوران قاعدگي

۱- تغيير رژيم غذايي:

کم کردن مواد غذايي پرچرب و افزايش مصرف سبزي ها در رژيم غذايي مي تواند به کاهش درد دوران قاعدگي کمک کند.

آلدو پالميري، استاد دانشگاه (UCLA) معتقد است رژيم غذايي کم چرب و گياهي، نه تنها براي سلامتي مفيد است بلکه به طور کلي باعث کاهش التهاب هاي بدن مي شود.

۲- مصرف مسکّن هاي مناسبت:

معمولا بسياري از افراد ترجيح مي دهند براي کاهش درد خود به داروها پناه نبرند.

به گفته دکتر پالميري مصرف متعادل داروهاي غيراستروييدي و ضدالتهاب مثل ايبوپرفون يا ناپروکسن مي تواند، در کاهش درد به شما کمک کند. در دوران قاعدگي بر اثر آزاد شدن موادي به نام پروستا گلاتدين ايجاد مي شود، که اين داروها باعث کاهش توليد اين ماده مي شوند و به طور کلي درد و التهاب را کم خواهندکرد.

۳- مصرف دم نوش:

تحقيقات نشان داده مصرف بعضي از انواع دم نوش در کاهش درد قاعدگي موثر است. چون بعضي از گياهان مي توانند مانند استروژن عمل کنند.

با اين حال ار سابقه مصرف داروهاي رقيق کننده خون يا سرطان هاي ناشي از هورمون را داريد، پيش از مصرف اين دوم نوش ها با پزشک خود مشورت کنيد.

طبق تحقيق انجام شده يکي از دم نوش هايي که براي کاهش درد قاعدگي مناسب است، اين گونه تهيه مي شود؛ دو قاشق چاي خوري چوب دارچين را به همراه يک ليوان آب بجوشانيد، سپس به مدت ۱۵ دقيقه دم نوش حاصل شده را هم بزنيد و سه وعده در طول روز ميل کنيد، اما اگر از داروهايي مثل قرص هاي فشار خود يا ليتيوم استفاده مي کنيد، حتما پيش از نوشيدن دم نوش با پزشک خود مشورت کنيد.

اضافه کردن نعنا به دم نوش هم براي کاهش درد موثر خواهدبود.

۴- روغن ماهي و ويتامين B1:

براساس تحقيقات منتشرشده در نشريه (Global Journl of Health Science) يکي ديگر از راه هاي طبيعي براي کاهش درد دوران قاعدگي، مصرف مکمل هاي روغن ماهي، ويتامين (B1) يا هردوي آن هاست.

۵- ماساژ با روغن گياهي:

طبق مطالعات منتشر شده در نشريه (Journal of Obstetrics and Gynaecology Research) استفاده از روغن هاي گياهي و ماساژ مي تواند در کاهش درد دوران قاعدگي موثر باشد، و زناني که از روغن هاي گياهي مثل روغن زيتون براي ماساژ استفاده کرده بودند، طي يک الي دو روز بعد، درد کمتري داشتند.

۶- استفاده از کيسه آب گرم:

استفاده از کيسه آب گرم به اندازه مصرف داروي ايبوپروفن براي کاهش درد تاثيرگذار خواهدبود.

۷- بالابردن سطح ايندورفين بدن:

ترشح ايندروفين در بدن به کاهش درد قاعدگي کمک مي کند. داشتن رابطه زناشويي رضايت بخش يا انجام ورزش مي تواند باعث افزايش ترشح ايندورفين در بدن شود.

مطمئنا ورزش در دوران قاعدگي سخت به نظر مي رسد، اما انجام حرکات ورزشي مناسب در کاهش درد به شما کمک خواهدکرد.

براي اين که حرکات مناسب ورزشي را بيابيد، مي توانيد از متخصص کمک بگيريد.

۸- رژيم غذايي منيزيم دار:

براساس تحقيقات دکتر جارا سيمز، استاديار دانشگاه کاليفرنيا، مصرف منيزيم در رژيم غذايي از جمله مورادي است که در کاهش درد قاعدگي تاثيرگذار است. مي توانيد از مواد غذايي يا مکمل هاي منيزيم دار استفاده کنيد. منيزيم در تنظيم عملکرد اعصاب و ماهيچه ها موثر است.

براي مثال، ۳۰ گرم بادام يا نصف پيمانه اسفناج پخته حاوي ۸۰ ميلي گرم منيزيم است.

قاعدگي نامنظم

فاصله بين هر قاعدگي معمولا در بيشتر خانم ها بين ۲۳ تا ۳۵ روز است. يک زن ممکن است تنها يک الي چهار بار در سال خونريزي داشته باشد، يا امکان دارد دو الي سه بار در ماه خونريزي همراه با لکه بيني را تجربه و همراه با آن، مقدار زيادي خون دفع کند.

عوامل زيادي مي تواند علت بروز قاعدگي نامنظم باشد.

• کاهش يا افزايش وزن به مقدار زياد

• ورزش بيش از حد

• سوءتغذيه (رژيم غذايي سرشار از کربوهيدارت)

• استعمال دخانيات

• مصرف مواد مخدر

• کافئين

• بي نظمي در خوردن غذا

• استرس بيش از حد

• تخمدان پلي کيستيک

• ناهنجاري هاي رحمي

• ناهنجاري هاي هورموني مرتبط با پري منوپاز

• شيمي درماني

• سقط جنين

• قرار داشتن در دوران شيردهي

• مشکلات مربوط به ناهنجاري در عملکرد تيروييد

پنج نکته مهم براي سنجش ميزان سلامتي در دوران قاعدگي

معمولا گفته مي شود براي حفظ سلامت بدن بايد ادرار و مدفوع خود را بررسي و در صورت مشاهده خون در آن ها، بهتر است سريعا به دکتر مراجعه کنيم. همين موضوع درباره عادت ماهانه هم صدق مي کند، به اين شکل که بايد هر بار مقدار خون دفع شده و رنگ آن را بررسي کنيم و اگر مشکلي وجود داشت، با پزشک متخصص در ميان بگذاريم.

در ادامه به پنج نکته مهمي که خانم ها در هر سني بايد طي دوران قاعدگي خود به آن توجه کنند، اشاره مي کنيم.

۱- درد دوران قاعدگي

ديسمنوريا، نام پزشکي درد دورانق اعدگي است که در نتيجه ريختن ديواره رحم ايجاد مي شود. اين حالت براي ۵۰ درصد از زنان اتفاق مي افتد. ترشح مقدار زياد هرومون پروستاگلاندين باعث به وجود آمدن درد و التهاب در رحم مي شود.

انقباض شديد قسمت پاييني شکم در دوران قاعدگي مي تواند باينگر مشکلات حادي مثل آندومتريوزيس باشد.

در اين بيماري، بافت رحم خارج از خود رحم و عموما داخل لگن رشد مي کند. اين مسئله باعث مي شود در زمان قاعدگي و ريزش ديواره رحم، فضايي براي خروج خون وجود نداشته باشد. بين هفت تا ۱۰ درصد از زنان به بيماري آندومتريوزيس دچارند.

۲- رنگ خون

اگرچه ممکن است توجه به رنگ خون خارج شده ناخوشايند به نظر برسد، اما در تعيين ميزان سلامت هورمون هاي فرد بسيار موثر است. هورمون ها در يک دوره چهارماهه تغيير مي کنند و همين مسئله، رنگ و غلظت خون را هنگام قاعدگي تعيين مي کند. زنان به طور معملو سه الگوي رنگي را در طول عادات ماهانه تجربه مي کنند ، که شامل خونريزي تيره رنگ، خونريزي شفاف و روشن و خونريزي نه خيلي پررنگ و نه خيلي روشن است.

خونريزي تيره رنگ معمولا نشان دهنده استروژن بالاست. حالتي که در آن خون شفاف تر و کمک رنگ تر نزديک به صورتي رنگ است، نشان دهنده سطح پايين استروژن است. کمبود اين هورمون باعث خشکي ناحيه تناسلي، کاهش تمايل جنسي، ريزش مو و حتي ضعف جسماني مي شود.

زناني که اين نوع خونريزي را تجربه مي کنند، معمولا قاعدگي نامنظمي دارند.خونريزي عادي و قرمز رنگي که نه خيلي پررنگ باشد و نه کم رنگ، بهترين حالت قاعدگي محسوب مي شود،و عموما منظم است اما اين افراد هم ممکن است گاهي دچار ناهماهنگي هورموني شوند.

۳- ميزان خونريزي

به نظر مي رسد ميزان خونريزي در دوران قاعدگي زياد باشد اما اين طور نيست، و معمولا خونريزي به اندازه فنجان تخمين زده شده است اما امکان قاعدگي سنگين هم وجود دارد ، که معمولا به علت فقر آهن يا آنمي اتفاق مي افتد.

گاهي هم خونريزي هاي شديد به علت کيست هاي رحم يا دهانه رحم، آندومتريوزيس و… به وجود مي آيد. اين مشکل معمولا در زنان بالاي ۳۵ سال بيشتر ديده شده است.

خونريزي به ميزان اندک، مي تواند به علت تغييرات هورموني، سوءتغذيه يا استرس باشد.

کساني که از قرص هاي هورموني ضدبارداري استفاده مي کنند هم خونريزي کمي خواهندداشت ، هم چنين بيماري هاي پلي کيستيک، اتوايميون سيستم و سندرم آشرمن در بروز اين مسئله موثرند.

۴- نظم قاعدگي

منظم بودن قاعدگي نشان دهنده سلامتي فرد است و معمولا هر ۲۱ الي ۳۵ روز يک بار اتفاق افتاده، دو تا هفت روز ادامه دارد. اگر مدت زماني قاعدگي بيش از هفت روز بکشد به علت کاهش وزن، استرس، حاملگي، استفاده از داروهاي خاص يا حتي سرطان رحم خواهدبود.

البته گاهي اوقات افراد سالم هم دچار قاعدگي نامنظم مي شوند، که در اين صورت طبيعي خواهدبود و مشکلي به وجود نخواهدآمد.

۵- خونريزي بعد از قاعدگي

گايه برخي از افراد زماني که احساس مي کنند دوره قاعدگي شان به پايان رسيده است، خونريزي مي کنند. در بعضي موارد لکه هاي خون نشان دهنده سرطان، عفونت ناحيه تناسلي يا عدم تعادل در ترشح هورمون هاست.

انتهاي پيام/1020ج

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن