کد مطلب: 58932
سپر غذايي در برابر سرطان
تاریخ انتشار : 1395/09/20 11:59:12
نمایش : 192
هيچ غذا يا ترکيب غذايي واحدي وجود ندارد که از افراد در برابر سرطان حفاظت کند، اما تأثير ترکيب غذاهاي گياهي در رژيم و پيشگيري از سرطان به اثبات رسيده است.
به گزارش مشکات برين به نقل از جام جم، تخمين زده‌اند، 35 درصد سرطان‌ها با رژيم غذايي در ارتباط هستند. به بيان ديگر، براساس گزارش انجمن ملي سرطان، يک‌سوم مرگ‌ومير‌هاي ناشي از سرطان به‌خاطر رژيم غذايي است.

هيچ غذا يا ترکيب غذايي واحدي وجود ندارد که از افراد در برابر سرطان حفاظت کند، اما تأثير ترکيب غذاهاي گياهي در رژيم و پيشگيري از سرطان به اثبات رسيده است. به ‌همين دليل، بسياري از متخصصان تغذيه توصيه مي‌کنند، حداقل دوسوم رژيم غذايي بايد از سبزيجات، ميوه‌ها، غلات کامل و حبوبات تشکيل شده باشد؛ يعني در هرم غذايي ترکيبات موجود در قاعده هرم غذايي و نيز طبقه بالاي آن در اين خصوص موثرتر هستند.

در همين زمينه، ترانه استکي، متخصص تغذيه و مدرس مباحث تغذيه و سرطان  مي‌گويد: با استفاده از حداقل پنج واحد ميوه و سبزي در روز و هفت واحد از غذاهاي گياهي غني از پروتئين و نشاسته مثل غلات، لوبياها و سيب‌زميني، مقدار زيادي مواد مغذي ضدسرطان براي بدن تامين مي‌شود.

ايمني کودکان در برابر بيماري‌ها با تغذيه سالم

اين متخصص در پاسخ اين سوال که الگوي غذايي سالم از چه سني و با تاکيد بيشتر در چه گروه‌هاي سني مورد توجه قرار مي‌گيرد، مي‌گويد: عادات غذايي درست و نادرست از زمان نوزادي شکل مي‌گيرد. از آنجا که ارتباط سرطان و تغذيه به اثبات رسيده، داشتن عادات غذايي نادرست در زمان کودکي، زمينه‌ساز ابتلا به انواع بيماري‌هاي دوران بزرگسالي ازجمله سرطان است. تاکيد مي‌شود در تمام سنين از رژيم غذايي مناسبي پيروي شود تا احتمال بروز سرطان کاهش يابد. قطعا پيروي از رژيم غذايي سالم در تقويت سيستم ايمني کودک اثرگذار است. آشنايي کودک با انواع غذاهاي مضر، از خانواده نشات مي‌گيرد و چنين رژيم غذايي در ابتلا به انواع بيماري‌ها ازجمله سرطان نقش دارد.


مکمل‌ها جلوي ابتلا به سرطان را مي‌گيرند؟

به گفته استکي، فقط افراد مبتلا به کمبود ويتامين و مواد معدني و زنان باردار مجاز به استفاده از مکمل‌ها هستند. بر اساس يافته‌هاي علمي، استفاده از مولتي‌ويتامين‌ها تاثيري در پيشگيري از ابتلا به سرطان در بين اکثر مردم جهان ندارند. در عوض استفاده از بعضي مکمل‌ها مانند ويتامين E، بتا کاروتن و ويتامين C مي‌تواند به سلامت بدن آسيب وارد کند و خطر ابتلا به بيماري را افزايش دهد.

اين متخصص تاکيد مي‌کند: گروهي از افراد بر اين باورند که آنتي‌اکسيدان‌هايي مانند ويتامين E مي‌توانند با راديکال‌هاي آزاد و مضر بدن که بر اثر عواملي مانند سيگار کشيدن، نور آفتاب و مصرف غذاهاي چرب به وجود مي‌آيند، مبارزه کنند. از بين بردن کامل اين راديکال‌هاي آزاد کار درستي نيست. بدن در بعضي موارد اين راديکال‌هاي آزاد را توليد مي‌کند تا با سلول‌هاي مضر ازجمله سلول‌هاي سرطاني مبارزه کند. با مصرف دائمي ويتامين‌ها اين مکانيسم متوقف مي‌شود و بدن، توانايي طبيعي کنترل خود را از دست مي‌دهد. بنابراين بهتر است به جاي آن که براي خريد مکمل‌هاي گرانقيمت هزينه پرداخت شود، غذاهاي سالم و باکيفيت بهتر تهيه شود.

برنامه غذايي ضدسرطاني زنانه

مطالعات نشان مي‌دهد، دريافت بالاي چربي بخصوص در زنان يائسه احتمال بروز سرطان پستان را افزايش مي‌دهد.

اين متخصص تغذيه اظهار مي‌کند: کاهش مصرف اسيدهاي چرب اشباع مثل انواع غذاهاي حيواني، کره، لبنيات پرچرب، کله پاچه، امعا و احشا و گوشت قرمز، خطر بروز سرطان را کم مي‌کند، اما مصرف روغن‌هايي مانند روغن زيتون، خطر بروز بسياري از سرطان‌ها بخصوص سرطان پستان را کاهش مي‌دهد. کاهش مصرف اسيدهاي چرب اشباع مانند گوشت قرمز و روغن‌هاي جامد حيواني و همچنين حذف منابع اسيدهاي چرب ترانس نظير لبنيات پرچرب و روغن‌هاي هيدروژنه، از مسائل مهم تغذيه در سرطان پستان است.

مهار سرطان‌هاي مردانه با تغذيه سالم

مدارک علمي نشان مي‌دهد، رژيم غذايي، نقش مهمي در پيدايش، پيشرفت و مهلک بودن انواع سرطان ازجمله سرطان معده، مثانه، کولورکتال، مري و پروستات دارد، کما اين که خطر فزاينده مصرف گوشت، محصولات لبني و چربي، بر ايجاد اين بيماري آشکار شده است.

غذاهاي سرطانزا نخوريد

غذاهاي پرچرب و پرکالري و غذاهاي شور و نمک سود، دودي، سرخ شده، نان‌هاي سفيد و کم‌فيبر، انواع سوسيس و کالباس، فست‌فود، مصرف زياد گوشت قرمز، پخت نادرست، ترکيب‌هاي شيميايي که در قسمت‌هاي سوخته خوراکي‌هاي کبابي يا سرخ شده مانند ته‌ديگ، بلال، جوجه کباب و سيب زميني سرخ شده وجود دارد، حاوي مواد سرطانزاست و احتمال ابتلا به انواع سرطان را افزايش مي‌دهد. همچنين مصرف الکل در ايجاد سرطان دهان، گلو، حنجره، مري، کبد و لوزالمعده نقش دارد. بي شک، مصرف الکل و دخانيات احتمال ايجاد سرطان را بشدت افزايش مي‌دهد.

الگوي غذايي روزانه ضدسرطان

براي اين که خودتان را از ابتلا به بسياري از بيماري‌ها و ازجمله سرطان‌ها محافظت کنيد، نکات زير را در برنامه غذايي و زندگي خود بگنجانيد:

ـ دريافت کافي مايعات، کاهش مصرف چربي، افزايش مصرف غذاهاي داراي فيبر مانند نان‌هاي تهيه شده از دانه کامل و غلات سبوس‌دار.

ـ مصرف سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه، اجتناب از مواد احتمالا سرطانزا از راه محدود کردن مصرف غذاهايي که با نمک، دود يا نيتريت‌ها حفظ مي‌شوند، مانند گوشت‌ نمک سود، ماهي دودي و انواع سوسيس و کالباس.

ـ پرهيز از چاقي و حفظ وزن طبيعي، طبخ صحيح غذاها و پرهيز از مصرف زياد غذاهاي سرخ شده و کبابي.

ـ رعايت اصل کفايت، تنوع، تعادل و ميانه‌روي و کنترل کالري در انتخاب غذاهاي روزانه.

ـ ورزش و تحرک کافي مي‌تواند تاثير بسزايي در حفظ سلامت داشته باشد.

 

انتهاي پيام/1020ج

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن