کد مطلب: 58771
با اين غذاهاي پاييزي سالم بمانيد
تاریخ انتشار : 1395/08/20 10:24:44
نمایش : 189
هر فصل با خود غذاهاي خاصي را مي آورد. پاييز فصل درخشش کلم ها است. اين سبزي نه تنها در سرما رشد مي کند بلکه مدت زمان تازه ماندنش نيز افزايش مي يابد. تنها با يک وعده کلم پيچ مي توانيد مقدار نياز روزانه خود به ويتامين A، C و K را دريافت کنيد.
به گزارش مشکات برين هر فصل با خود غذاهاي خاصي را مي آورد و حالا نوبت پاييز است که ما را مهمان اين غذاها بکند. در اين مقاله قصد دارم بهترين غذاهاي پاييزي که بايد به برنامه غذايي خود اضافه کنيد را به شما معرفي کنم.
 
برگ شلغم
 
 اين غذاهاي پاييزي را حتما به برنامه غذايي خود اضافه کنيد

اگر تا به حال برگ هاي شلغم را دور مي انداختيد بايد بگويم خود را از غذايي مهم محروم مي کرديد. برگ شلغم ميزبان دو ويتامين A و C است که براي تقويت سيستم ايمني بدن مهم هستند. همچنين حاوي 500 درصد نياز بدن به ويتامين K است که به تنظيم لخته شدن خون کمک مي کند.
 
شلغم، فولات و حدود چهار برابر سبزيجات چليپايي ديگر کلسيم دارد. برگ هاي شلغم را بخارپز کنيد تا تلخي شان از بين برود و يا مي توانيد از سرکه براي اين کار استفاده کنيد.

کلم پيچ

پاييز فصل درخشش کلم ها است. اين سبزي نه تنها در سرما رشد مي کند بلکه مدت زمان تازه ماندنش نيز افزايش مي يابد. تنها با يک وعده کلم پيچ مي توانيد مقدار نياز روزانه خود به ويتامين A، C و K را دريافت کنيد. دکتر ليبي مايلز متخصص تغذيه مي گويد: کلم پيچ غذاي واقعا قدرتمندي است چون تنها با خوردن يک غذا مي توانيد چندين ماده مغذي مهم را وارد بدنتان کنيد.

کلم پيچ همچنين داراي خواص آنتي اکسيداني و ضد التهابي است که مي تواند از قلب محافظت و از برخي سرطان ها پيشگيري کند. فيبر و منيزيم موجود در آن نيز به هضم بهتر غذاها کمک مي کند.

چغندر
 
 اين غذاهاي پاييزي را حتما به برنامه غذايي خود اضافه کنيد

چغندر با 90 درصد آب و فيبر بالايي که دارد مي تواند به خوبي روده را تنظيم کند. اين غذا همچنين کربوهيدرات و بار گليسمي پاييني دارد و اين بدان معناست که باعث نمي شود قند خونتان به شدت بالا برود. چغندر را به حالت بخار پز، سرخ شده و يا در سالاد مي توانيد استفاده کنيد.

انار

تا وقتي فرصت داريد از دانه هاي اين ميوه استفاده کنيد، چون تا بجنبيد فصلشان تمام مي شود. فصل انار خيلي کوتاه است اما فوايد آن فوق العاده زياد است. تحقيقات نشان داده خوردن ميوه انار و نوشيدن آب انار مي تواند بدن را در برابر سرطان هاي خاص و آلزايمر محافظت کند، جريان خون به قلب را افزايش دهد و فشار خون و کلسترول را متعادل نگه دارد. انار سرشار است از آنتي اکسيدان و همچنين مقداري فيبر و ويتامين E نيز دارد. نصف فنجان انار را مي توانيد به سادگي داخل سالاد يا ماست بريزيد و ميل کنيد.

کلم بروکسل
 
 اين غذاهاي پاييزي را حتما به برنامه غذايي خود اضافه کنيد

هر کدام از اين کلم هاي کوچک حاوي مقدار زيادي آنتي اکسيدان، ويتامين K و C، فولات و فيبر هستند. کلم بروکسل همچنين داراي ترکيبات ضد سرطاني است که آن را به يکي از بهترين سبزيجات چليپايي تبديل کرده است.

سيب

مثل انگليسي an apple a day keeps the doctor away ( روزي يک سيب بخور تا دکتر را دور نگه داري ) بي دليل نيست. سيب حاوي پکتين و فيتونوترينت است که به تنظيم روده و کاهش کلسترول کمک مي کنند.

کدو تنبل
 
 اين غذاهاي پاييزي را حتما به برنامه غذايي خود اضافه کنيد

کدو تنبل از محصولات ناب پاييزي است. گوشت و پوست کدو تنبل هر دو سرشار از ويتامين A و C است که براي سيستم ايمني، پوست و سلامت چشم حياتي مي باشند. همچنين دانه هاي آن را نيز نبايد فراموش کرد. دانه هاي کدو تنبل سرشار از زينک هستند که به التيام بدن و حفظ حس چشايي مان کمک مي کند. دانه هاي کدو تنبل را کمي بو بدهيد و کامل ميل کنيد(بيشترين مقدار زينک در غشاء بين پوسته خارجي و هسته داخلي است) .

مرزنگوش و رزماري

گياهان نيز مي توانند سوپر غذا باشند. مرزنگوش و رزماري، گياهاني قوي هستند که در دماهاي پايين نيز قابل برداشت مي باشند.هر دوي اين گياهان حاوي ترکيبات ضد باکتريايي و ضد قارچي هستند. ما از اين گياهان در مقدارهاي کم استفاده مي کنيم اما آنتي اکسيدان ها و فيتوکميکال هاي آنها بسيار غليظ است. از اين گياهان به سادگي مي توانيد در انواع غذاها استفاده کنيد تا از خواصشان بهره مند شويد.

برگ چغندر
 
 اين غذاهاي پاييزي را حتما به برنامه غذايي خود اضافه کنيد

برگ هاي چغندر نيز حاوي مواد مغذي فراواني است از جمله ويتامين K، A، C و E، منيزيم، پتاسيم و مقداري هم ويتامين هاي گروه B و زينک.

کدو بلوطي

گاهي افرادي که از مصرف کربوهيدرات دوري مي کنند، به سمت اين کدوهاي نشاسته اي نمي روند اما تاثيري که کربوهيدرات اين غذا دارد مانند غلات کامل است. نشاسته موجود در اين کدوها باعث نمي شود قند خونتان ناگهاني افزايش پيدا کند.
 
کدو بلوطي همچنين حاوي پکتين است. فيبر محلولي که به کاهش کلسترول کمک مي کند، آنتي اکسيدان هايي که التهاب را کاهش مي دهند و ويتامين هاي گروه B که قند خون را تنظيم مي کنند از جمله خواص کدو بلوطي مي باشند.

گل کلم
 
 اين غذاهاي پاييزي را حتما به برنامه غذايي خود اضافه کنيد

فقط چون گل کلم از ديگر سبزيجات چليپايي کم رنگ تر است بدان معنا نيست که ارزش مواد مغذي اش نيز کمتر است. يک وعده گل کلم چهار برابر نياز بدن ويتامين C، 50 درصد نياز روزانه بدن به پتاسيم، مقدار زيادي فيبر و ويتامين B6 که در سوخت و ساز چربي و پروتئين ايفاي نقش مي کند را دارا مي باشد.


انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن