کد مطلب: 58429
5 توصيه براي فرار از «کج خلقي» پاييزي
تاریخ انتشار : 1395/07/08 10:04:10
نمایش : 307
آيا از جمله افرادي هستيد که دوست دارند عاشق پاييز باشند اما با فرا رسيدن اين فصل احساسات مثبتي در آنها شکل نمي گيرد؟ برگ هاي رنگارنگ، ژاکت هاي راحت و رايحه هايي مانند دارچين و کدو تنبل مي توانند برخي از جنبه هاي برجسته فصل پاييز باشند.
به گزارش مشکات برين اگر پاييز سال گذشته دوراني ناخوشايند براي شما بوده است، ممکن است فرض کنيد پاييز امسال نيز به همان بدي يا حتي بدتر خواهد بود. يا اگر به رويدادهاي پيش رو - به عنوان مثال شرکت در امتحاني دشوار، رويدادي مرتبط با شغل شما يا کار مهمي که فرزندتان بايد انجام دهد - مي انديشيد، احتمالا درباره اين که همه چيز چقدر بد پيش خواهد رفت، افکاري مبالغه آميز خواهيد داشت.

 آيا از جمله افرادي هستيد که دوست دارند عاشق پاييز باشند اما با فرا رسيدن اين فصل احساسات مثبتي در آنها شکل نمي گيرد؟ برگ هاي رنگارنگ، ژاکت هاي راحت و رايحه هايي مانند دارچين و کدو تنبل مي توانند برخي از جنبه هاي برجسته فصل پاييز باشند اما کوتاه شدن روز که صبح ها و بعد از ظهرهايي تاريک‌تر نسبت به بهار و تابستان را به همراه دارد، سردتر شدن آب و هوا و استرس زا بودن يا يکنواختي برنامه روزانه نيز برخي از جنبه هاي منفي و ناخوشايندي هستند که انسان با آغاز فصل خزان با آنها مواجه مي شود.

هر فصلي از سال داراي جنبه هاي مثبت و منفي مخصوص به خود است و هر فردي با اندکي تفاوت آنها را تجربه مي کند. در ادامه قصد داريم چند پيشنهاد براي چگونگي برخورد با جنبه هاي نه چندان دلچسب فصل پاييز ارائه کنيم.
 
5 توصيه براي فرار از «کج خلقي» پاييزي
 
 
پرسش درباره افکار و تصورات منفي

پاييز زمان خوبي براي نگاهي به درون خود است. بسياري از ما بر اين باور هستيم که رويدادهاي مختلف مي توانند بر اساس تفکرات ما درباره تجربه هاي گذشته و نگراني هاي آينده شکل بگيرند و هنگامي که بحث پايان تابستان و آغاز پاييز و رويدادهاي پيش رو مطرح مي شود، ذهن ما مي تواند دوراني ناراحت کننده همراه با افسردگي را حتي پيش از اين که پاييز به واقع آغاز شود، ترسيم کند.

اگر پاييز سال گذشته دوراني ناخوشايند براي شما بوده است، ممکن است فرض کنيد پاييز امسال نيز به همان بدي يا حتي بدتر خواهد بود. يا اگر به رويدادهاي پيش رو - به عنوان مثال شرکت در امتحاني دشوار، رويدادي مرتبط با شغل شما يا کار مهمي که فرزندتان بايد انجام دهد - مي انديشيد، احتمالا درباره اين که همه چيز چقدر بد پيش خواهد رفت، افکاري مبالغه آميز خواهيد داشت. چنين تفکرات و نگراني هايي را مد نظر قرار داده و اين پرسش را با خود مطرح کنيد که آيا به واقع در حال حاضر درست هستند؟ در بسياري از موارد پاسخ منفي خواهد بود.

درک چگونگي تاثير نور بر خلق و خو

هيچ گاه قدرت نور را در زمينه ساعت داخلي بدن خود دست کم نگيريد. هنگامي که خلق و خوي شما در وضعيت درست و خوب قرار دارد، قادر خواهيد بود تا راحت‌تر باورها و فرضيات خود را در مورد سرما يا اتفاقاتي که ممکن است با کوتاه‌تر شدن روزها رخ دهند زير سوال ببريد و کمبود نور يا حتي مواجهه بيش از اندازه با نور مصنوعي به طور قطع مي تواند مانعي در اين مسير باشد.

قرار گرفتن در معرض نور مناسب هنگام صبح مي تواند به کاهش اضطراب در برخي افراد منتج شود و در روزهاي کوتاه و شب هاي طولاني و سرد پاييزي نور درماني مي تواند جايگزيني خوب براي عدم دسترسي به نور خورشيد واقعي صبحگاهي باشد.

يک محيط کار بيش از اندازه تاريک يا روشن نيز مي تواند اثر منفي بر خلق و خوي انسان داشته باشد. همچنين، پيش از خواب شبانگاهي قرار گرفتن در برابر دستگاه هايي که از آنها نور آبي ساطع مي شود مي تواند به اختلال در عملکرد ساعت داخلي بدن و تاخير در به خواب رفتن منجر شود.

شرکت در فعاليت هاي بدني که حواس شما را از سرما پرت مي کنند

اين که 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته را طي فصل هاي پاييز و زمستان در خانه سپري کنيد، روشي موثر براي گرم نگه داشتن بدن محسوب مي شود اما اين مساله در دنياي امروز تقريبا غير ممکن است زيرا به دلايل مختلف مانند حضور در محل کار يا مدرسه و يا خريد کالاهاي مورد نياز بايد از خانه خارج شويد.
 
اما مي توانيد با انجام فعاليت هايي مانند پياده روي، دوچرخه سواري يا دويدن که به گرم شدن بدن و پرت شدن حواس‌تان از سرماي هوا منتج مي شوند مي توانيد با سرماي هوا در فصل پاييز مقابله کنيد.

هر چه تحرک کمتري داشته باشيد، بيشتر احساس سرما خواهيد کرد و احتمال تمرکز بر اين احساس ناراحت کننده نيز بيشتر مي شود. ورزش کردن به انتشار اندورفين در بدن منتج شده و مي تواند خلق و خوي انسان را بهبود ببخشد. با در نظر گرفتن اين حقيقت، فعاليت هاي بدني حتي با شدت کم يا متوسط فوايدي واقعي براي شما به همراه خواهد داشت.
 
5 توصيه براي فرار از «کج خلقي» پاييزي
 
 
تقويت سيستم ايمني بدن با مصرف مواد غذايي فصلي

فصل ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا با آغاز پاييز کليد مي خورد و هيچ چيزي ماند بيماري نمي تواند احساس بدي که درباره پاييز داريد را بدتر سازد. براي مقابله با اين شرايط مصرف مواد غذايي فصلي مانند انواع مختلف سيب، کدو، ريشه قاصدک، دمنوش هاي گياهي مورد علاقه‌تان و ريشه سبزيجات مانند سيب زميني شيرين رويکردي منطقي است. تمامي اين مواد غذايي حاوي مواد مغذي ارزشمندي هستند که سيستم ايمني بدن را تقويت مي کنند و در نتيجه، سد دفاعي قدرتمندتري برابر با عفونت هاي ويروسي در اختيار خواهيد داشت.

توجه به عادات خواب

قرار گرفتن در معرض نور خورشيد به ميزان کافي و محدود کردن مواجهه بيش از اندازه با تاريکي و نورهاي مصنوعي مضر در ترکيب با برنامه زماني منظم به خواب رفتن و بيدار شدن حکايت از اين دارد که در مسير درست عادات خواب بهتر حرکت مي کنيد.

پاييز فصل دوست داشتني و مورد علاقه همه انسان ها محسوب نمي شود اما اگر نسبت به عادات ذهني و جسمي خود توجه کافي را داشته باشيد مي تواند به دوراني قابل تحمل‌تر از سال براي شما مبدل شود./ برترينها


انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن